Heineken heeft een goed derde kwartaal achter de rug, zo voorspellen analisten van Rabobank en KBC Securities in een vooruitblik op de cijfers die de brouwer woensdag voorbeurs publiceert. Maar heeft Heineken ook een antwoord op de fusie van zijn grootste concurrenten?
Heineken kende mooie zomer
Rabobank verwacht dat de met vorig jaar vergelijkbare bierverkoop in het derde kwartaal met 2,7 procent is gegroeid, KBC houdt het op een plus van 2 procent. analisten van Rabobank gaven aan dat het door de slechte ontwikkelingen in West-Europa een jaar eerder, de afgelopen maanden relatief gemakkelijk was om groei te boeken. Verder gingen de zaken volgens de bank voorspoedig in Azië en Latijns-Amerika.
Volgens KBC profiteerde Heineken van beter weer in Europa. Daarnaast wordt Vietnam als een belangrijke groeimotor gezien.
Heineken zei begin augustus al dat de bierverkoop in de komende maanden zou aanhouden. Financieel directeur Laurence Debroux liet daarbij weten onder meer hoge verwachtingen te hebben van de markt in Vietnam en Ethiopië. De positieve wisselkoerseffecten zouden waarschijnlijk wel wat afzwakken. Het concern herhaalde destijds zijn voorspelling dat de omzet en winst dit jaar op eigen kracht verder kunnen worden opgevoerd.
Heineken nummer twee, op fikse afstand van grootste brouwer ter wereld
Strategisch zal woensdag vooral worden gekeken naar eventueel commentaar van Heineken-bestuurders op de beoogde fusie van concurrenten AB InBev en SABMiller.
De medio oktober beklonken deal levert veruit de grootste bierbrouwer ter wereld op. Qua biervolume is wordt AB AnBev/SAB Miller dominant. AB InBev en SABMiller verkochten vorig jaar samen bijna 600 miljoen hectoliter bier, flink meer dan de huidige nummer drie Heineken, die op 181 miljoen hectoliter zat.
Het is onwaarschijnlijk dat mededingsautoriteiten zonder slag of stoot akkoord gaan met een overname. AB InBev en SABMiller zullen waarschijnlijk onderdelen af moeten stoten om goedkeuring te krijgen. Heineken komt dan mogelijk in beeld als overnamekandidaat van losse merken.
Heineken focust op Azië
De vraag is dan of dat merken zijn die in de strategie van Heineken passen. De grootste overlap hebben AB InBev en SABMiller in de Verenigde Staten, waar ze gezamenlijk 70 procent van de markt in handen hebben. De Amerikaanse biermarkt is echter moeilijk en staat al jaren stil.
Heineken focust zich juist op Azië, waar de bierverkopen volgens analisten jaarlijks met zo’n 4 procent zullen groeien door de toenemende middenklasse. Drie jaar geleden nam Heineken al Asia Pacific Breweries over, de brouwer van het in Azië populaire Tiger-bier. Vorige week verstevigde Heineken zijn positie in onder meer Maleisië door een deal van bijna 700 miljoen euro met het Britse drankconcern Diageo.
AB InBev en SABMiller hebben echter ook een gezamenlijk marktaandeel van 40 procent in China. Als het fusiebedrijf daar onderdelen moet afstoten, zal Heineken vooraan in de rij staan. Zeker omdat het de Amsterdamse brouwer in het verleden niet lukte om voet aan de grond te krijgen op de versnipperde Chinese biermarkt.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl